Signe reiste India rundt.

Min opplevelse av India Rundt var over alle forventninger. Jeg reiste i 4 uker rundt i India og fikk virkelig føle på kontrastene og hva India har å by på.

Jeg var i en gruppe sammen med 9 andre, hvorav alle i gruppa var briter utenom meg. Vi ble fort en god og sammensveiset gjeng som fant på mye moro sammen, både på dagen når vi hadde forskjellig type fast opplegg, og på kveldene på egenhånd.

Det ble mye reising i løpet av turen, både i bil, buss, på nattog og i fly. Personlig har jeg ingenting imot lange transportetapper, jeg brukte tiden på å lese, høre på musikk, snakke med de andre og sove, i tillegg til at det alltid er mye morsomt å få med seg om man titter litt ut av vinduet.

Turen vår startet i Delhi, der vi hadde en ren sightseeing dag, før vi dro videre til Jaipur. Jaipur var en fargerik og kaotisk by, som jeg selv opplevde som et godt og klassisk bilde på hvordan man forventer at India skal være. Det er kuer overalt, man møter elefanter og kameler fritt i gatene, og det er masse støy og liv. Vi bodde i et av frivillighusene i Jaipur og der ble vi tatt godt vare på. Vi fikk god mat, ble kjent med mange andre frivillige fra resten av verden som også bodde der, vi fikk feire Diwali(den største indiske høytiden) der, vi hadde kurs i både Bollywood-dans, hennamaling og sariprøving. I løpet av tiden i Jaipur arbeidet vi også tre dager som frivillige på en skole, vi besøkte Amber Fort og ridde på elefant, vi dro på utflukt til den byen Pushkar der vi fikk oppleve kamelsafari i ørkenen og renset sjelen vår i en hellig innjø, og vi dro på helgetur til Udaipur- en utrolig vakker by.

3Etter Jaipur dro vi videre til Agra, der vi fikk oppleve og se overveldende Taj Mahal og bo en natt på hotell, før vi dro tilbake til Delhi og satte oss på nattoget opp til nord og Himachal. Å ta nattoget i India synes jeg var en opplevelse i seg selv, og jeg sov faktisk utrolig godt hele natta. Vel fremme i nord ble vi møtt av de massive, spisse fjelltoppene i Himalaya, og ren, frisk luft. Vi bodde i et frivillighus her også, og møtte flere andre frivillige som bodde der i lengre perioder enn oss. I løpet av uken i nord fikk vi oppleve en ordentlig fjelltur helt opp til 3200 moh., samt å bo en natt i telt på 2800 moh, med fantastisk utsikt. Som den norske friluftsentusiasten jeg er, var nok denne turen mitt absolutte høydepunkt. Vi hadde også flere yogatimer på campen denne uken, og det likte jeg veldig godt.

Siste uken av turen vår tilbragte vi i solfylte Goa. For å komme oss dit måtte vi fly innenlands fra Delhi. I Goa arbeidet vi 3-4 dager til som frivillige på en liten skole i en slum. Vi i gruppa mi byttet på å undervise og leke med barna, og dekorere og male de hvite veggene inne i et klasserom. Ellers nøt vi strandlivet og koste oss de siste dagene vi hadde sammen.

Kort sagt kan min tur oppsummeres som en utrolig opplevelse. Jeg har sett så mye, blitt kjent med mennesker fra hele verden, sett kontraster og ulike sider av India, spist god mat, møtt og snakket med lokale og sett en enorm livsglede i de små barna. Jeg har fått erfaringer jeg ikke ville vært foruten, og anbefaler alle å gjøre noe lignende. Jeg møtte frivillige helt opp i 50årene flere ganger i løpet av reisen, bare så det er sagt. India er et land alle bør se og oppleve!

Hilsen Signe, India nov-des 2015.