Lindas reisebrev fra Australia

Linda har vært i Australia i tre uker nå. Hun har kommet inn i en familie på fire og stortrives! Les reisebrevet hennes her

Nå har jeg vært her i litt over en uke, og det har vært kjempefint.

De har tatt meg veldig godt imot og barna passer meg helt perfekt! Det er veldig annerledes mye av tingene som skjer her og rutiner ol. Familien hadde kjøpt inn sjampo, balsam, såpe, skrubb og diverse dusj ting til meg. Vannflaske (som jeg bruker hele tiden). Og små diverse ting. Noe som var veldig hyggelig. Rommet de har innredet til meg er så koselig og fint. De gjør virkelig alt for at oppholdet mitt skal bli så bra som mulig!

Jeg hadde min første kjøretime fire dager etter jeg kom hit, (med en skikkelig streng lærer), jeg syntes det var skikkelig uvandt å kjøre på andre siden av vegen og siden han var så streng ble jeg ekstra stresset. Det er også helt andre trafikk regler her, jeg trodde ikke det skulle være så mye som det nå er. Men det viktigste å kunne var «give away» reglene, altså vikeplikt. Her er det fem forskjellige vikeplikt regler som gjelder for hvert kryss, så det man alltid må vite er «hvilket kryss står jeg i nå, for å vite hvilken regle som gjelder i hvilket kryss» Altså ingen høyre eller venstre regel. Alle kryssene har også forskjellige navn av de fem. Veeeldig forvirrende. Dagen etter hadde jeg min andre og siste kjøretime, den gikk veldig bra og kjøringen og reglene satt inne. Så allerede neste dag kjørte jeg barna til skolen og barnehage alene. Så nå er kjøringen akkurat som jeg skulle vært i Norge. Så det gikk lett. Tror nervene tok over før jeg faktisk så hvor lett det var!

Jeg jobber man-fre fra 07.00 – 08.30/09.00. Da vekker jeg barna, lager frokost/matpakke, finner frem sekk, klær o.l. Også kjører jeg de til skolen er barnehagen. Da jeg kommer hjem igjen rydder jeg på kjøkkenet og rer senga, og rydder vekk leker. Veldig lett og enkelt arbeid, veldig koselig også. (De har hushjelp på tirsdager som vasker hele huset, to veldig snille mannfolk.) Så fra 15.00-18.00 henter jeg barna fra skole/barnehage, to/tre dager i uke lager middag til meg og barna. (Enkel middag som pizza, pølser, burgere, taco, snitzel ol, barna elsker å hjelpe til.) Bader de hver kveld og leser natta fortellinger. To/tre dager i uken «jobber» jeg til 20. eller midnatt. Siden foreldrene kan ha noen senere vakter. Barna legger seg kl 19.00/20.00 hver ukedag, så er veldig enkelt. Fredag etter å ha kjørt barna på skole/barnehage har jeg fri, lørdag og søndag har jeg også fri. Har ikke fått utforsket byen ennå, men området jeg bor i, og det er nydelig her!

Max, (Maxwell) den største gutten på 8 sier til alle (familie og venner som har vært innom for å hilst) at han og jeg er bestevenner og at jeg er den beste storesøsteren. Han er veldig kosete/klengete å skal ha meg med på å gjøre/leke med alt.

Mitc, (Mitchell) minstemann på 2 og et halvt er bare så skjønn. Han skravler i ett kjør og er utrolig smart. Han kan telle til 30 og hele alfabetet. Også veldig kosete/klengete, men begge to på en hyggelig måte. Mitch bruker ennå bleier! Noe jeg ikke var klar over, men etter min femte bleie skift gikk det overraskende bra og nå er det bare blitt helt naturlig. De har også verdens snilleste hund «Minxsi» som de kaller den.

Lindas reisebrev fra AustraliaDet er også mange fine parker i området rundt her de bor. Buss rett utenfor som går ned til byen (tar 20 min). De har kjøpt busskort til meg, så jeg kan selv velge om jeg vil ta buss eller bilen om jeg vil dra noen steder. Hvis ikke er det masse kjøpesenter og matbutikker, og mye andre butikker 5 min max med bil fra der jeg nå bor. Adelaide er veldig stort og fint. Gleder meg til å ta en tur på stranden snart. Er kokhete her nå, og sommeren har ikke engang begynt. I helgen og i dag har det vært 36 grader. Beth Sier det ennå er lurt å bruke bukse, siden det ikke er sommer!!! og når sommeren virkelig kommer er det opp mot 45. Så ja, jeg svetter i mine bukser hver dag. Men begynner å vende meg til det. Og jeg merker at det er veldig lurt siden det faktisk fungerer å bruke bukse. Og når varmen faktisk kommer jeg til å svette i hjel tenker jeg.

Til frokost er det veldig vanlig med toast, altså ristet loff med enten smør eller sjokolade.
Noe jeg synes er veldig godt, men etterhvert må jeg nok be de skaffe litt mørkere brød til meg. Men for nå, koser jeg med det. De sier ikke dinner da det er middag, men Tea. Noe som er veldig forvirrende da moren roper Teeeaaaa. Og jeg bare, hæ skal vi få te?

Ellers har de et veldig stort og fint hun, og en hyggelig hage på begge sider. De har også feriehuset 2 timer unna jeg gleder meg til å dra å bruke. Bilen jeg har er også veldig enkel og skjønn. Har møtt mye av familien allerede, noe som er veldig hyggelig. Beth og Jeremy som foreldrene heter er veldig snille mot meg. De passer godt på meg og er super hyggelige. De er heldig høflige i familien og kalle
r meg veldig ofte for Dear og Sweety, noe også resten av familien gjør. Det er tydeligvis vanlig med mange biler her, så denne familien har fire biler, pluss en til meg. haha. De hadde basseng, men fjernet det pga. barna, og vil få nytt igjen da de har blitt større. (Drukning i basseng er den største dødsårsaken blant barn i Australia.)

Lindas reisebrev fra AustraliaHver fredag er det familie middag ute, og da bestemmer største gutten hvor vi skal ut å spise. (Jeg er selvfølgelig velkommen til å være med på alt de gjør, de spør og sier det hele tiden.) Så på fredag var vi å spiste på en fin mexicansk restaurant, noe som var veeeldig godt. De spiser også veldig ofte lunsj ute. (Vi har faktisk vært på restaurant eller cafe hver dag siden jeg kom å spist lunsj ute.) Så de kommer hjem og henter meg så drar vi og spiser og de tilbake på jobb etterpå. Tror ikke jeg kommer til å orke det hver dag, for det er veldig mye mat som proppes inn i meg om dagen, snart helt fullt. De sier de skal fore meg slik at jeg får en sånn Australsk mage som de har.

Neste helg skal vi i bursdag til noen i familien, så det blir gøy. Så tenker jeg at jeg skal ta meg en kjøretur rundt i sentrum og innom strendene til uka for å se hvordan alt ser ut rundt her. Det er også en gruppe på facebook for au pair i Adelaide, som de daglig oppdaterer på om folk vil møtes der og der og gjøre det og det. Også veldig mange helge utflukter som går herifra og til mange forskjellige ting. I går var vi på det høyeste punktet i Adelaide og fikk se utover hele byen og vannet, var veldig vakkert. Og i går kveld etter å ha lagt barna hadde vi tv kveld med leid film, sjokolade mose og sider. Vi var også på gåtur i noen av parkene rundt her med hunden, noe som var veldig koselig.

Har vært veldig heldig med familien jeg valgte, dette var virkelig det beste jeg kunne fått. Kunne ikke drømt om noe bedre, og jeg har ikke vært her 2 uker ennå! Gir denne familien alle tomler opp for å gjøre meg glad. Jeg trives så godt! Det å være Au pair er fantastisk!