Familien Kjemperud i Cotacachi

Familien Kjemperud reiste to voksne og to barn for å jobbe sammen med urbefolkningen i Cotacatchi. De lærte seg spansk og fikk sett mye av Ecuador.

Ja, vi er vel fremme og har det fint i Quito. På flyplassen ble vi tatt i mot av to hyggelige menn, de hadde en stor lapp med navnet vårt på, og kjørt helt til døren til vår vertfamilie Elsa og Pepe. De var blide og kunne en poco ingles, så da var vi fort i kontakt.

Vi fikk to soverom i husets annen etage, vegg i vegg med familien selv og en mann fra Australia. Dagen etter kom koordinatoren fra spanskskolen, Monika og hennes sønn, og viste oss byen og ga nyttig informasjon. De kunne også engelsk, heldigvis. Lørdag og søndag inviterte vertsfamilien oss med i gamlebyen og til en fin park. Vi var dessuten på bar og danset salsa til Ecuadorinsk gitarmusikk, og Elsa var kjempefornøyd og sang med på sangene! Mandag morgen gikk vi i ca. 15 minutter for å komme til skolen. Der ble vi tatt i mot av våre to lærere. Jentene er sammen og vi voksne er sammen. Skoledagen er fra 8.30 til 12.30 hver dag, med en liten pause fra 10.30 til 11.00. Da får vi kaffe og te og en bolle.

Vi lærere SÅ mye! Vi voksne kunne knapt telle til ti spansk og nå skjønner vi mye og kan klare oss i butikk og taxi. Vi spiser måltidene i familien for det meste, frokost med mye deilig frukt kl. 7.45, lunsj kl 14.00 og middag kl.20.00. Mye ris og litt kjøtt og grønnsaker. Suppe først. Noen dager drar vi ut i byen og tar lunsj eller får med oss en sandwich. Har vært på helgetur med skole, kostet 55 dollar pr.p., til Banos. Der var vi på spa (fantastisk !) og på sykkeltur i fantastiske omgivelser. Det var ca 25 elever med og veldig hyggelig. Ellers har skolen gratis salsatimer tirsdag og torsdag og andre tilbud på ettermiddagen til de som vil. Vi får god hjelp på skolen til å finne ut av ting og har bestilt oss ferietur til Galapagos etter at vi er ferdige som voluntører! Mandag skal vi til Cotacatchi og jobbe, det blir spennende!

Hasta luego fra familien Kjemperud.