En frivilligreise jorden rundt

Hei Madeleine og Heidi!

Frivillig arbeid, dykking, Sør-Afrika, Mosambik, Ecuador, arbeid med barn, barnehjemJeg beklager veldig at jeg ikke har oppdatert dere så ofte, men tenkte jeg skulle skrive et lite reisebrev. Jeg vet ikke egentlig hva et reisebrev er, men jeg kan fortelle litt om hvor jeg har vært, hva jeg har gjort og hvordan prosjektene har vært? Si ifra hvis det er noe mer dere lurer på eller slikt! 🙂

Jeg startet reisen min i Mosambik, på hvalhaiprosjektet i Tofo. Tofo er en nydelig liten kystby. Jeg har egentlig lyst til å ikke anbefale noen å dra dit, fordi det er det mest fantastiske stedet jeg har vært og jeg vil ikke at det skal bli turistifisert. Denne byen består nemlig av en håndfull restauranter, cafeer, hosteller og dykkesjapper. Og det er det. Innbyggerne er for det meste mosambikere, men også en del dykkere og frivillige fra andre deler av verden. The vibe, stemningen i byen var så avslappet og behagelig, og jeg savner den veldig.

Frivillig arbeid, dykking, Sør-Afrika, Mosambik, Ecuador, arbeid med barn, barnehjemProsjektet jeg jobbet med var fantastisk. Vi dykket 3-5 ganger i uka, og dro også på andre ekskursjoner. Det var en prosjektleder der, Katie og assistenten hennes Joonas. De var godt organiserte, og vi fant alltid noe jeg kunne gjøre for å hjelpe til. Det var som regel en utflukt/dykk på morgenen, og en del data-entry på ettermiddagene. Dagene forandrer seg veldig ut i fra hvor mange frivillige som er der. Men det påvirker verken positiv eller negativt, når jeg kom var vi to frivillige og når jeg dro var det 16 stykker på prosjektet. Dykkingen var utrolig. Det var helt fantastisk å være under vann utenfor Mosambiks kyst. Jeg så mange forskjellige dyr, alt fra veldig mange forskjellige typer fisk og rays, delfiner, skilpadder og haier. Det var jo selvfølgelig veldig gøy å se hvalhai også, og svømme med en.

frivillig arbeid i sør afrika, barnehjemDeretter stod Sør-Afrika for tur. Jeg jobbet på et barnehjem i Khayelitsha, den største Townshippen i Cape Town. Barnehjemmet het Baphumulele og der bodde det omtrent 80 barn de 5 ukene jeg var der. Fra mandag til fredag bodde vi på barnehjemmet, dermed kommer man veldig nært på prosjektet og barna. Alle barna var på skolen på formiddagen, og da var det som oftest ikke mye å gjøre på barnehjemmet, derfor jobbet vi på førskolen på formiddagene. Etter lunsj lekte vi med barna, hjalp til på «baby-house» eller hjalp til med lekser. På kveldene hang vi ofte med de eldre barna, og vi spilte mye kort. Det var veldig koselig.

Frivillig arbeid, dykking, Sør-Afrika, Mosambik, Ecuador, arbeid med barn, barnehjemI helgene var vi i Cape Town, og det er en utrolig spennende og kul by!! Det er uendelig mange forskjellige ting man kan gjøre i og rundt Cape Town. Jeg ble utrolig godt kjent med de andre frivillige som var der, og vi fant alltid på mye morsomt i helgene! Frivillighetskoordinatoren var også utrolig snill og hyggelig, nesten som en ekstrapappa som alltid passet på oss.

Da jeg kom til Ecuador var jeg litt sliten. Sliten av å komme til et nytt sted og måtte tilpasse meg alt på nytt igjen. Men det varte bare en dag. Fordi jeg fant ut at det ikke var noen ting å stresse med, og heller bruke litt tid på å bli kjent med kulturen, stedet og menneskene. Jeg var to uker på spanskskole, mens jeg bodde hos vertsfamilie. Jeg fikk flere gode venner, nye opplevelser og lærte mye spansk. Det var to uker som gikk veldig fort, fordi jeg hadde 5 timer med spanskundervisning mandag-fredag.

Frivillig arbeid, dykking, Sør-Afrika, Mosambik, Ecuador, arbeid med barn, barnehjemNå er jeg på mitt siste prosjekt for denne turen, og jeg har snart vært her en uke. Prosjektet Yana Cocha er utrolig kult! Det er 12 frivillige her og et sted mellom 100 og 250 dyr, vi er ikke helt sikre haha. Alt fra mange forskjellige type aper, kattedyr, en type mink, vaskebjørner, caiman(krokodiller), sloth og mange fugler. Hver dag startes med frokost, før vi gjør klar frokosten til dyrene. Når vi skal dele ut maten til dyrene deles vi i tre grupper. Hver gruppe har forskjellige dyr å mate, enten apene, fuglene eller «resten» av dyrene. Deretter spiser vi lunsj, og gir dyrene andre runde mat for dagen. Etter det gjør vi forskjellige ting. Det varierer ut i fra hvilken dag det er. Noen eksempler er å koke egg, lage apecookies, babymat eller fiske fisk. Dette er ekstramat, som dyrene får. Det er også for at dietten deres skal bli så lik som mulig som den ville vært i det fri.

På min reise har Atlantis vært veldig bra! Jeg har alltid hatt informasjonen jeg trenger, og blitt forberedt i god tid på hvordan oppholdene kommer til å være. Det har også vært veldig betryggende å alltid bli hentet på flyplassen, og ha kontakt og nødnummer. Det eneste jeg har noe å si på, er pakkelistene. Verken i Mosambik eller Ecuador trenger man å ha med myggnetting eller sengetøy, fordi det har de på prosjektene. Kanskje sovepose hvis det er kaldt, men det var det ikke når jeg var der.

Denne reisen er det kuleste, morsomme og mest utfordrende jeg har gjort! Og jeg er veldig glad for at jeg la ut på den!!

Tusen takk for alt så langt!! Snakkes!

Med vennlig hilsen,

Stine Skalmerud

Er du interessert i lese om prosjektene Stine har jobbet frivillig kan du gå inn på de forskjellige prosjektene under.