Det nytter – prosjektene i Guatemala forteller

Det nytter – prosjektene i Guatemala forteller

I januar 2016 besøkte Atlantis våre samarbeidsprosjekter i Guatemala. Med knallhardt arbeid og hjelp fra norske og andre internasjonale frivillige har de fått til masse godt i 2015, og vi vil gjerne dele noen av deres historier her.

Arbeid frivillig i Guatemala54 000 nye havskilpadder

På denne stranden i Monte Rico har frivillige på skilpaddereservatet Hawaii i 2015 lykkes med å samle inn egg og klekke ikke mindre enn 54 000 utrydningstruede havskilpadder! I tillegg har de fjernet over 900 kilo søppel fra havet. Skilpaddereservatet deltar i den globale Costal Cleanup kampanjen, og kan fortelle at blant de merkelige tingene frivillige fant i havet i 2015 var det blant annet en plastikkdinosaur, 16 griller, 5 gummiender og 1600 USD.

Her kan du lese mer om prosjektet

Frivillig arbeid200 000 måltider servert

I 2015 har skolen Esperanza i Jocotenango gitt gratis utdanning til 500 fattige guatemalske barn fra utsatte områder, og servert over 200 000 måltider til elevene sine! Ofte er måltidene på skolen det eneste barna spiser den dagen. Skolen underviser 50 % på engelsk for å gi barna mulighet til å finne arbeid innenfor turismesektoren når de blir eldre, og frivillige har gjort en kjempeinnsats både med å undervise og bidra til å lage mat til elvene.

Her kan du lese mer om prosjektet

Jardin de AmorFra analfabet til lærer

Skolen Jardin de Amor, stiftet i 2005, har utviklet et tilpasset undervisningopplegg for ungdommer som aldri tidligere har gått på skole. Her har de mulighet til å få tilrettelagt grunnskoleundervisning, og å få stipend til å ta høyere utdanning. For å få til dette er skolen avhengig av hjelp fra frivillige, som står for undervisningen i fag som engelsk, matte og it-kunnskap. I 2015 fikk 150 barn og ungdommer gratis og tilpasset undervisning på prosjektet.

I 2015 ble også den første stipendiaten fra Jardin uteksaminert fra universitetet, nemlig læreren Antonia. Hun kom til Jardin de Amor som 12 åring, da var hun analfabet, og hadde knapt holdt i en blyant. På kun 10 år har hun tatt både grunnskole, videregående- og universitetsutdanning, og i dag er hun en dyktig lærer som inspirerer elever med sin historie.

Her kan du lese mer om prosjektet